Ook op zomervakantie aandacht voor gezonde leefstijl!

Ook op zomervakantie aandacht voor gezonde leefstijl!

De zomervakantie komt eraan.

Een heerlijk periode waar we zeker in deze Corona tijd grote behoefte aan hebben! Eindelijk meer tijd om buiten door te brengen, lekker sociaal en lichamelijk actief te zijn en uzelf te tonen in luchtige zomer- of strandkleding.

Bij het vieren van de zomervakantie is de verleiding tot ongezonde eet -en drink gewoontes zoals alcohol, vet en suikers nog groter dan normaal.

Terwijl het fijn is om te ontspannen door niets te doen adviseer ik dit met mate. De beste manier om de vakantie optimaal te benutten is om kleine stapjes te (blijven) zetten richting een gezondere leefstijl. Juist nu.

 

Hier 10 tips voor een gezonde leefstijl juist tijdens uw zomervakantie:

1. Rust uit door voldoende te ontspannen en te bewegen. Speel met de elkaar, de kinderen of de hond. Maak lange fietstochten of wandelingen. Ga zwemmen, dansen, voetballen maakt niet uit wat maar beweeg! Wanneer u bent aangekomen op plaats van bestemming, laat de auto zo veel mogelijk staan. Ga lopen, fietsen of pak lokaal vervoer. Eventueel toch met de auto? Parkeer deze zo ver mogelijk en wandel/fiets naar een bezienswaardigheid. Nu is er tijd, gebruik deze om te bewegen.

2. Slaap 7 tot 9 uur per nacht met voldoende ventilatie in een zo donker mogelijke ruimte. Probeer wel het ritme van thuis aan te houden en niet langer dan 1 á 1,5 uur later dan normaal op te staan.

3. Verbind u met anderen, al is het op 1,5 meter afstand, nieuwe mensen leren kennen geeft positieve energie.

4. Eet veel groente en fruit. Juist in de zomer is er veel aanbod. Kies daarom vaker voor een (onbekend) groentegerecht, bijgerecht of maak deze zelf. Het ontwikkelt uw smaak en misschien wordt u blij verrast.

5. Minder gezonde keuzes beperken tot max 1 á 2x per dag. Probeer bewust de minder gezonde keuzes te verdelen over de dag. Lunch met een frietje dan bij het diner 1 wijntje. Op deze manier blijft u beter in balans.

6. Beperk de hoeveelheid friet, gebakken aardappelen of witte rijst/pasta max 1 tot 2 keer per week. Bijvoorbeeld in de eerste week van de vakantie 1x friet en 1x pasta gegeten? Dan in de tweede week bijvoorbeeld gebakken aardappelen en de witte rijst.

7. Kies eens 2 voorgerechten. Wanneer u 2 gangen wenst, kies dan of een voorgerecht en hoofdgerecht of een hoofdgerecht en nagerecht.

8. Bestel of drink altijd (kraan)water bij uw eten, zo voorkomt u het nuttigen van eventueel te veel frisdrank en/of alcohol.

9. Wanneer u zelf kookt kunt u juist op vakantie genieten van de tijd om te koken. Maak het moment gezellig en geniet van het bereiden. Kies uw groente als basis en maak ook eens een onbekend gerecht/recept uit de lokale of voor u onbekende keuken.

10. Tot slot ook op vakantie heeft u dagelijks u 2 stuks fruit nodig. Misschien ontdekt u wel een onbekend soort!

 

Fijne, gezonde vakantie toegewenst!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een antwoord